Terskeltest sin hovedoppgave er å  optimaliserer din trening, slik at de timene du har til rådighet utnyttes mest mulig optimalt – alltid tilpasset ditt nivå – enten du er nybegynner, mosjonist, supermosjonist eller idrettsutøver:

  • testing (laktat, VO2max, RMR)
  • utarbeiding og oppfølging (coaching) av treningsprogram
  • hjelp til løpsteknikk og hjelp til optimal sittestilling på sykkel
  • løpekurs

En laktatprofil er en grafisk framstilling av hvordan økende belastninger påvirker laktatkonsentrasjonen i blodet, og vi bruker denne for å definere dine treningssoner.

Laktatterskel. Melkesyreterskel. Aerob- og Aaaerob terskel. LT1 og LT2. OBLA….Når det kommer til terskeltesting og laktattesting blir det brukt mange navn. Vi har i hovedsak 2 terskler – en aerob (med oksygen) og en anaerob (uten oksygen) terskel. Begge navn er nokså misvisende, men vi bruker dem allikevel for å kunne skille klart mellom rolig og hard trening.

Den første terskelen aerob terskel – LT1 (typisk sone 1-2 i OLT) – brukes når man skal trene rolig. Her bruker man i stor grad fettereservene som energikilde når man trener. Man utvikler blodårenetteverket rundt utholdenhetsmuskelfibrene (type 1), og får øket utholdenhet.

Den anaerobe terskelen – LT2 – er et området – kall det gjerne knekkpunkt – der det er likevekt mellom produksjon og fjerning av melkesyre. Forskning viser at man ved å trene opp mot og rundt den anaerobe terskelen vil øke kondisjonen på en stabil og effektiv måte. Hjerte og lunger får meget god trening. I denne sonen trener man ofte lengre intervaller og tempoøkter.

Laktatprofil

Melkesyre

Melkesyre, 2-hydroksypropansyre (HLa), kalles også laktat (La-). Laktat er altså en del av melkesyre, som det dannes kontinuerlig en liten mengde av under glykolysen. Vi produserer altså melkesyre hele døgnet – hele livet vårt! Produksjonen som foregår når vi sover og er moderat aktive klarer imidlertid kroppen å frakte bort så lenge man holder seg innenfor den aerobe sonen. Det betyr at man arbeider med overskudd av oksygen.  Når man så beveger seg over den aerobe sonen – altså går over den anaerobe terskelen -, klarer ikke kroppen lenger å frakte bort melkesyren, og man merker at man blir stiv. Det  betyr at man bruker mer oksygen enn kroppen blir tilført.

Dersom målet er å kunne løpe raskest mulig over en lengre distanse er det viktig å vite terskelfarten/terskelwatten sin – slik at en ikke blir stiv i muskulaturen. Å ha høyest mulig fart på anaerob terskel – å løpe/sykle i det tempoet som man maksimalt greier å holde uten at syrenivået blir for høyt – er det utholdenhetsutøvere trener for.

Hvorfor bør jeg få utarbeidet en laktatprofil hos TerskelTest.no?

En laktatprofil er en grafisk framstilling av hvordan økende belastninger påvirker laktatkonsentrasjonen i blodet.

Latatprofil

  • Testleder hos TerskelTest.no – Fysioterapeut Stig Carlson –  har lang erfaring med behandling og oppfølging relatert til mosjonister og idrettsutøvere på alle nivå
  • Du får kartlagt dine intensitetssoner – disse er personlige og varierer i stor grad fra person til person
  • Vi hjelper deg med å optimalisere treningen
  • Trener du som anbefalt vil du garantert se fremgang på treningen

Hos terskeltest.no får du oppgitt ditt terskelområde både i hjertefrekvens (puls), watt (sykkel) eller hastighet (løp). Dette er overførbart til treningsarbeidet og skal kvalitetssikre treningen slik at du trener riktig i henhold til treningssonene dine. Vi hjelper deg med å komme i form raskt og med minst mulig risiko for skade. Vi bruker olympiatoppens testprotokoll for å sikre beste resultat.

Utstyr som vi bruker i Testlabben: 

Løp: 

  • Woodway Desmo S

Sykkel: 

  • Cycleops 420 pro
  • Programvare – Trainerroad

Laktatmåler: 

  • Lactate Pro 2

Fysiologiske målinger: 

  • Cosmed Fitmate Pro
  • Testing av direkte oksygenopptak
  • Fitmate® brukes innen hjerte-lungetesting, for måling av oksygenforbruk i mosjonstester både i klinisk og i sportslig øyemed
  • Nøyaktig måling av VO2, VO2 max og submax i hvile og bevegelseMåling av energiforbruk i hvileInnebygde vektkontrollprogrammerFitnessevalueringKroppssammensetningKlassifisering av treningskapasitet og anaerob terskelCardiovaskulær og pulmonar risikoanalyseFitmate PRO bruker “breath-by-breath” analyser sammen med Cosmeds patenterte “dynamic mixing chamber” teknologi, som gir meget nøyaktige måleresultater

Programvare: 

  • Lactate Express
  • Trainerroad
  • Trainingpeaks
  • Strava
  • Garmin Express
  • Zwift