Løpekurs for Mosjonister – Mars 2019

admin Uncategorized

Kurset passer utmerket for mosjonisten som løper litt på egenhånd, eller deg som har gjennomført alt fra 5km til marathon. Du ønsker å trene klokere slik at du med samme treningsmengde som tidligere blir en bedre løper. Du har et ønske om å gjøre det bedre på 10 km, halvmarathon eller marathon – og for noen – bryte 2timers-grensa på halvmarathon! 

For de som er kjent med distansen:

  • Den typiske deltager løper i dag halvmarathon på alt fra 1.45 til 2.20

Det er ingen forutsetning for deltakelse på kurset at du har løpt 21 km før, men du bør ha jogget/løpt minimum 7 km sammenhengende enten på trening eller i konkurranse, for å føle at dette kurset treffer deg.


Kort fortalt:

  • 5 felles teknikk- og løpeøkter (hvorav andre økt er en dobbeltøkt med teori-del)
  • 1 eller 2 stk laktatprofiltester m/testrapport (veil kr 950,- pr stk)
  • Personlig tilpasset treningsprogram
  • Egen lukket gruppe på Facebook der informasjon blir lagt ut og aktuelle spørsmål besvares av instruktørene
  • Kursdatoer: Torsdager kl 20.30 – 7.mars, 14.mars (teori+løp), 21.mars, 28.mars, 4.april

Påmelding eller ønske om ytterligere informasjon om kurset: 

  • mail: post@terskeltest.no
  • «send melding»-knappen på Facebooksiden til Terskeltest.no
  • tlf/sms: 900 30 543

Det som skiller dette kurset fra andre løpekurs er at det i kursavgiften er inkludert 1 (2) stk Laktatprofiltest med testrapport, som gjennomføres individuelt i forkant av kurset, og som legger grunnlaget for hvordan akkurat DU skal trene for å oppnå ditt mål. Du vil i tillegg få utarbeidet et treningsprogram basert på ditt testresultat, som du skal følge i tiden etter kurset.


Hva er en laktatprofiltest? – Se video (trykk på fullskjerm-symbolet for å få med hele bildet):

 

Hvordan ser en testrapport ut? – Se eksempel Terskeltest på Tredemølla


Kurset legger opp til 5 fellesøkter der vi i tillegg til å løpe går gjennom viktige teknikkøvelser for å få et mer effektivt løpssteg. Du vil også tilegne deg kunnskap om hva og hvorfor pulsbasert trening virker, samt at vi gir gode tips i forhold til ernæring i forbindelse med trening og konkurranse.

Andre kursdag er en dobbeltøkt der vi bruker første timen på å gå gjennom løpsrelatert teori før vi går ut og gjennomfører løpeøkt nr 2.

Det anbefales på det sterkeste å ha sin egen pulsklokke. Om du ikke har, men ønsker å kjøpe en slik – spør oss om hjelp, så anbefaler vi noe som passer deg.

Det vil bli opprettet en lukket/hemmelig gruppe på Facebook der alle økter, tips og triks vil bli lagt ut. Treningsrelaterte spørsmål vil også besvares der.

Øktene blir holdt av Fysioterapeut Stig Carlson og Løpetrener Åsmund Aas Andersson. Begge har inngående kunnskap om løping, trening, skader og skadeforebygging, og er selv aktive løpere.

Ved valg av «Kurspakke 2» følger det med en oppfølgende laktatprofiltest som gjennomføres 3 måneder etter kurset starter. Test nr 2 brukes for å korrigere treningssoner og til å se deltagerens utvikling.

Kursdatoer – fellesøkter:
Oppmøte: torsdager kl 20.30
Datoer: 7.mars, 14.mars (teori+løp), 21.mars, 28.mars, 4.april

Oppmøtested vil kunne variere mellom løpebanen på Åstveit, i området rundt Fjellveien/Munkebotn, Skansemyren, Mellingen (bak IKEA) eller ved Store Lungegårdsvann.

Ps: det er ikke obligatorisk å møte opp på løpeøktene, men vi anbefaler at du får med deg så mange økter som mulig. Alle økter og beskrivelse av hvordan disse blir gjennomført, blir lagt ut på den lukkede gruppen på Facebook, slik at det er lett å gjennomføre øktene på egenhånd!

Kurspakke 1:
1 stk laktatprofiltest + testrapport
Personlig tilpasset treningsprogram
5 fellesøkter
Pris: kr 2690,-

Kurspakke 2:
2 stk laktatprofiltester + testrapport
Personlig tilpasset treningsprogram
5 fellesøkter
Pris: kr 3190,-

Antall deltakere: 5-14

Påmelding innen 3.mars, eller til fulltegnet.

NB: For å kunne kjøre kurset må vi ha minst 5 deltagere