Løpekurs for Nybegynnere – 24.mai til 14.juni

admin Uncategorized

Løpekurset for deg som «hater!» å løpe eller har en kranglete dørstokkmil – perfekt for nybegynneren som ønsker å bli venn med joggeskoene og asfaltjungelen der ute.

Den typiske deltager ønsker å løpe et par ganger i uka uten at det føles som et ork.

Vi har lagt opp kurset slik at det å løpe både blir artig og lærerikt – og at du allerede i løpet av kurset kommer i bedre form!


Kort fortalt– i dette kurset får du:

  • 4 felles teknikk- og løpeøkter (hvorav første økt er en dobbeltøkt  med teori-del)
  • 1 eller 2 stk laktatprofiltester (veil kr 850,- pr stk)
  • Personlig tilpasset treningsprogram
  • Egen lukket gruppe på Facebook der informasjon blir lagt ut og aktuelle spørsmål besvares av instruktørene
  • Kursdatoer: Torsdager kl 19.30 – 24.mai, 31.mai, 7.juni, 14.juni

Vi vet at kunnskap er viktig for å lykkes. Dette kurset vil gi deg kunnskap om hvordan akkurat du skal trene for å bli en enda sprekere utgave av deg selv. En svært viktig del av kurset er at alle deltagere får et personlig tilpasset treningsprogram, som er basert på en individuell laktatprofiltesten test absolutt alle klarer å gjennomføre. Test nr 1 – som alle på kurset tar – gjennomføres før kurset starter eller i uken etter første kursdag.

  • Dersom man ønsker to tester gjennomføres test nr 2 vel 3 måneder etter kursslutt – dette for at du skal ha fått nok trening til at vi kan se stor fremgang 🙂

Det medfølger en testrapport til begge testene, og vi går nøye gjennom hvordan du skal bruke resultatet fra rapportene i din trening.

Se video for hvordan vi gjennomfører en test – trykk på «fullskjerm»-knappen for å få med deg all tekst 🙂

I tillegg til testen(e) blir det gjennomført 4 felles treningsøkter. Vi introduserer forskjellige måter å gjøre løping interessant på og går gjennom teknikkøvelser som gjør at man tilegner seg en mer effektiv løpestil. Du ender opp med å bli en bedre løper som har kunnskap til å øke utholdenhet, fettforbrenning og kondisjon.

Du vil få gode tips når det gjelder mat og drikke i forbindelse med trening, i tillegg til å få nyttige tips om bekledning og skotøy.

Vi anbefaler på det sterkeste at du har din egen pulsklokke. Der finnes mange typer på markedet – de som måler pulsen på håndleddet, og de som krever at du har et pulsbelte. Om du ikke har en, så spør oss om hjelp, slik at vi kan anbefale noe som passer deg. Du vil på dette kurset lære mye om pulsbasert trening!

Det blir opprettet en lukket/hemmelig gruppe på Facebook der alle treningsøkter, tips og triks blir lagt ut. Treningsrelaterte spørsmål besvares også her.

Øktene blir holdt av fysioterapeut Stig Carlson. 

Kursdatoer – fellesøkter: Oppmøte torsdager kl 19.30. Datoer: 24.mai, 31.mai, 7.juni, 14.juni

Den første økten blir en dobbelt-økt på totalt 2 timer der vi starter med 1 time informasjon om løpsrelaterte emner – i tillegg til gjennomføring av første treningsøkt.

Oppmøtested vil kunne variere, men vil alltid være rundt eller i Bergen. Pågående og tidligere kurs har blitt holdt på løpebanen på Åstveit/Tertnes, i området rundt Fjellveien/Munkebotn, ved Liavannet i Åsane, på Skansemyren eller ved Store Lungegårdsvann.

Priser:

  • PAKKE 1 – 1 test + teori + treningsprogram + fellesøkter – kr 2590,-
  • PAKKE 2 – 2 tester + teori + treningsprogram + fellesøkter – kr 3090,-

Antall deltakere: 5-10

NB: For å kunne kjøre kurset bør vi ha 5 deltagere på noenlunde samme nivå  – altså nybegynnere 🙂