Løpekurs for Nybegynnere og Mosjonister – Februar 2018

admin Uncategorized

Kurset er tilpasset deg som er nybegynner eller mosjonist – utrent eller litt trent. Du vil også føle deg hjemme dersom du opplever at dørstokkmila er lang eller at du «hater» å løpe!

Den typiske deltager ønsker å løpe et par ganger i uka uten at det føles som et ork.

Vi har lagt opp dette kurset slik at det å løpe både blir gøy og lærerikt – og at du kommer i bedre form!


Kort fortalt – i dette kurset får du:

  • 5 felles teknikk- og løpeøkter (hvorav første økt er en dobbeltøkt med teori-del)
  • 1 eller 2 stk laktatprofiltester (veil kr 850,- pr stk)
  • Personlig tilpasset treningsprogram
  • Egen gruppe på Facebook der aktuelle spørsmål besvares av instruktørene
  • Kursdatoer: Torsdager kl 19.30 -15.februar – 22.februar – 8.mars – 15.mars – 22.mars.

Vi vet at kunnskap er viktig for å lykkes. Dette kurset vil gi deg kunnskap om hvordan akkurat du skal trene for å bli en enda sprekere utgave av deg selv. En svært viktig del av kurset er at alle deltagere får et personlig tilpasset treningsprogram, som er basert på en individuell laktatprofiltesten test absolutt alle klarer å gjennomføre. Testet nr 1 utføres før kurset starter, og dersom man ønsker to tester kjøres test nr 2 etter kursslutt. Det medfølger en testrapport til begge testene, og vi går nøye gjennom hvordan du skal bruke resultatet fra rapportene i din trening. Om man velger å ta to tester får man sett – svart på hvitt – hva du har utrettet gjennom riktig trening, i tillegg til at du får korrigert treningssonene dine.

Se video for hvordan vi gjennomfører en test – trykk på «fullskjerm»-knappen for å få med deg all tekst 🙂

I tillegg til testene blir det gjennomført 5 felles treningsøkter. Vi introduserer forskjellige måter å gjøre løping interessant på og går gjennom teknikkøvelser som gjør at man tilegner seg en mer effektiv løpestil. Du ender opp med å bli en bedre løper som har kunnskap til å øke utholdenhet, fettforbrenning og kondisjon.

Du vil få gode tips når det gjelder mat og drikke i forbindelse med trening, i tillegg til å få nyttige tips om bekledning og skotøy.

Vi anbefaler på det sterkeste at du har din egen pulsklokke. Der finnes mange typer på markedet – de som måler pulsen på håndleddet, og de som krever at du har et pulsbelte. Om du ikke har en, så spør oss om hjelp, slik at vi kan anbefale noe som passer deg. Du vil på dette kurset lære mye om pulsbasert trening!

Det blir opprettet en lukket/hemmelig gruppe på Facebook der alle treningsøkter, tips og triks blir lagt ut. Treningsrelaterte spørsmål besvares også her.

Øktene blir holdt av Stig Carlson (Fysioterapeut) og Åsmund Aas Andersson. 

Kursdatoer – fellesøkter: Oppmøte torsdager kl 19.30. Datoer: 15/2 – 22/2 – 8/3 – 15/3 – 22/3 (vi hopper over 1/3 da dette er vinterferie på skolene). Den første økten blir en dobbelt-økt på totalt 2 timer der vi starter med 1 time informasjon om løpsrelaterte emner – i tillegg til gjennomføring av første treningsøkt.

Oppmøtested vil kunne variere, men vil alltid være rundt eller i Bergen. Pågående og tidligere kurs har blitt holdt på løpebanen på Åstveit/Tertnes, i området rundt Fjellveien/Munkebotn, på Skansemyren eller ved Store Lungegårdsvann.

Priser:

  • PAKKE 1 – 1 test + teori + treningsprogram + fellesøkter – kr 2590,-
  • PAKKE 2 – 2 tester + teori + treningsprogram + fellesøkter – kr 3090,-

Antall deltakere: 5-10

NB: For å kunne kjøre kurset må vi ha minimum 5 deltagere.