… Dørstokkmila …

admin Uncategorized

Kurset er tilpasset deg som ikke har motivasjon eller «tid» til å ta deg en løpetur et par ganger i uka, men som allikevel ønsker å komme i gang med den mest effektive formen for mosjon – løping!

Vi har lagt opp dette kurset slik at det å løpe både blir gøy og lærerikt – i tillegg kommer du i bedre form!

Den typiske kursdeltager vil kjenne seg igjen i ett eller flere av følgende punkt:

  • Du har aldri likt å løpe
  • Du synes løping er mer stress enn avkobling
  • Du har tidligere prøvd å gjøre løping til en hobby, men fikk det aldri til
  • Du har tidligere likt å løpe, men av en eller annen grunn forsvant løpsgleden
  • Du ønsker at løping skal være gøy

Vi vet at kunnskap er viktig for å lykkes. Dette kurset vil gi deg kunnskap om hvordan akkurat du skal klare å bekjempe dørstokkmila, slik at du ender opp med å bli en sprekere utgave av deg selv. En viktig del av denne kunnskapsreisen er at alle deltagere får et personlig tilpasset treningsprogram, som er basert på en individuell laktatprofiltesten test absolutt alle klarer å gjennomføre. Testene utføres hhv før kurset starter og etter kursslutt. Det medfølger en testrapport til begge testene, og vi går nøye gjennom hvordan du skal bruke resultatet fra rapportene i din trening. Det artigste av alt er når vi sammenligner test nr. 1 og test nr. 2. Her ser vi – svart på hvitt – hva du har klart å utrette gjennom riktig trening!

I tillegg til testene blir det gjennomført 5 felles treningsøkter med likesinnede, som alle har en kranglete dørstokkmil. Vi introduserer forskjellige måter å gjøre løping interessant på og går gjennom teknikkøvelser som gjør at man tilegner seg en mer effektiv løpestil. Du ender opp med å bli en bedre løper, som har kunnskap og vilje til å øke utholdenhet, fettforbrenning og kondisjon.

Alle deltagere får utlevert et tilpasset treningsprogram, som bygger på den kunnskapen du har tilegnet deg i løpet av kurset!

Du vil få enkle og klare tips når det gjelder mat og drikke i forbindelse med trening, i tillegg til å få gode tips til bekledning og skotøy.

Vi anbefaler på det sterkeste at du har din egen pulsklokke. Der finnes mange typer på markedet – de som måler pulsen på håndleddet, og de som krever at du har et pulsbelte. Om du ikke har en, så spør oss om hjelp, slik at vi kan anbefale noe som passer deg. Du vil lære mye om pulsbasert trening!

Det blir opprettet en lukket/hemmelig gruppe på Facebook der alle treningsøkter, tips og triks blir lagt ut. Treningsrelaterte spørsmål besvares også her.

Øktene blir holdt av erfarne fysioterapeuter – Stig Carlson og Trine Hysing-Dahl – som begge har inngående kunnskap om løping, trening, skader og skadeforebygging, og som selv er aktive løpere.

«Løpekurs for deg som sliter med dørstokkmila» er et kurs som føyer seg inn i rekken av andre løpekurs vi holder – bl.a «løpekurs for deg som hater å løpe», «løpekurs for deg som drømmer om halvmarathon på under to timer» og «løpekurs for Bergen astma og allergiforening – de løpske astmatikere».

Kursdatoer – fellesøkter: Oppmøte onsdager kl 19.00. Datoer: 15.mars, 22.mars, 29.mars, 5.april, 19.april. Den første økten blir en dobbelt-økt med 1 time informasjon om løpsrelaterte emner – i tillegg til gjennomføring av første treningsøkt.

Oppmøtested vil kunne variere, men vil alltid være rundt eller i Bergen. Pågående og tidligere kurs har blitt holdt på løpebanen på Åstveit/Tertnes, i området rundt Fjellveien/Munkebotn eller ved Store Lungegårdsvann.

Pris: kr 3090,- (dette inkluderer 2 stk laktatprofiltester (veil kr 850,- pr stk) )

Påmeldingsfrist: 15.mars eller til fulltegnet

Antall deltakere: 6-10

Vi forbeholder oss retten til å utsette kurset om ikke minste antall plasser (7 stk) blir fylt opp