Laktatprofil: Laktat-, Melkesyre- og Anaerob terskel

Laktatprofil. Laktatterskel. Melkesyreterskel. Anaerob terskel. Kjært barn har mange navn. Det har også måling av laktatkonsentrasjon i blodet ved økende aktivitet.

Laktatprofil

Melkesyre

Melkesyre, 2-hydroksypropansyre (HLa), kalles også laktat (La-). Laktat er altså en del av melkesyre, som det dannes kontinuerlig en liten mengde av under glykolysen.Vi produserer altså melkesyre hele døgnet – hele livet vårt! Produksjonen som foregår når vi sover og er moderat aktive klarer imidlertid kroppen å frakte bort så lenge man holder seg innenfor den aerobe sonen. Det betyr at man arbeider med overskudd av oksygen.  Når man så beveger seg over den aerobe sonen – altså går over den anaerobe terskelen -, klarer ikke kroppen lenger å frakte bort melkesyren, og man merker at man blir stiv. Det  betyr at man bruker mer oksygen enn kroppen blir tilført.

Dersom målet er å kunne løpe raskest mulig over en lengre distanse er det viktig å vite terskelfarten/terskelwatten sin – slik at en ikke blir stiv i muskulaturen. Å ha høyest mulig fart på anaerob terskel – å løpe/sykle i det tempoet som man maksimalt greier å holde uten at syrenivået blir for høyt – er det utholdenhetsutøvere trener for.

Hvorfor bør jeg få utarbeidet en laktatprofil hos TerskelTest.no?

Latatprofil

  • Testleder hos TerskelTest.no – Fysioterapeut Stig Carlson –  har lang erfaring med behandling og oppfølging relatert til mosjonister og idrettsutøvere på alle nivå
  • Kartlegg dine intensitetssoner – disse er personlige og varierer i stor grad fra person til person
  • Optimalisere treningen – en laktatprofil gir grunnlag for å sette opp et optimalt treningsprogram til deg
  • Se fremgang på treningen – lytter du til kroppen og følger dine personlige intensitetssoner og oppsatt treningsprogram,  er sannsyligheten stor for at du vil oppleve raskere fremgang enn noen gang tidligere!

Mosjonister og idrettsutøvere på alle nivåer bruker laktatprofiler for å kvalitetssikre og styre treningsarbeidet. TerskelTest.no tilbyr laktatprofiltesting på sykkel og løp. En laktatprofil er en grafisk framstilling av hvordan økende belastninger påvirker laktatkonsentrasjonen i blodet.

Hos terskeltest.no får du oppgitt ditt terskelområde både i hjertefrekvens (puls), watt (sykkel) eller hastighet (løp). Dette er overførbart til treningsarbeidet og skal kvalitetssikre treningen slik at du trener riktig i henhold til treningssonene dine. Vi hjelper deg med å komme i form raskt og med minst mulig risiko for skade. Vi bruker olympiatoppens testprotokoll for å sikre beste resultat.

Søker du på Google får du i dag (2014) så mange treff pr ord – som alle beskriver den samme testen.

– terskeltest: 1520 treff

– laktatterskel: 1650 treff

– melkesyreterskel: 3180 treff

– laktatprofil: 4550 treff

– melkesyreprofil: 291 treff